20چونکه مستم کرده اي حدم مزن... شرع، مستان را نيارد حد زدن ...چون شدم هوشيار آنگاهم بزن...که نخواهم خود شدن هوشيار من

۱۳۸٤/۱/٢٦

فقط براي خالي نبودن عريضه:

اين جا كه من هستم بهار تمام شده است. بهار كه مي گويم منظورم هوای بهاريست. هوا آنقدر گرم شده است كه وقتي دو نفر به هم مي رسند اولين جمله اي كه به هم مي گويند اين است كه : "تابستون هم از راه رسيد." فصل خواب بعد از ظهر و خميازه هاي مكرر. فصل نشستن در زير خنكاي باد كولر. فصل كتاب و دفتر و موسيقي و فيلم.

 و اما بعد...
 اين پست را نوشتم فقط براي اينكه مدت هاست اينجا چيزي ننوشته ام و ديدم دور از انصاف است كه خوانندگان مشتاق اين وبلاگ را همچنان در نگراني باقي بگذارم.
به سفارش دوستي كتابي از كارور خواندم تحت عنوان كليساي جامع. عادتي كه بعد از خواندن هر كتاب دارم اين است كه مقالات و مطالبي را كه در مورد آن كتاب نوشته شده است را جستجو(search) مي كنم تا نظرات ساير خوانندگان كتاب را نيز بدانم. بعد از خواندن كليساي جامع  با مطلبي در سايت روزنامه ايران روبرو شدم كه مختصر و مفيد در مورد كارور و كليساي جامع نوشته شده بود. من هم آن را مختصرتر و شايد مفيدتر كردم تا بشود پستي براي يك وبلاگ. تا چه پيش آيد و چه در نظر افتد.

************

نگاهى به ادبيات مينى ماليستىريموند كارور

مثل يك چوب
تراش خورده

 
در تعريف مينى ماليسم مى گويند داستانى است كه زبان آن درست مثل قطعه چوب تراش خورده اى است كه حسابى رنده شده، سمباده زده و جلا خورده است، هيچ تركى ندارد و ذره اى زبرى و زائده ندارد.
مينى ماليسم از ابداعى ترين و اساسى ترين ها در زمينه ادبيات كلاسيك مدرن است كه از دهه ۱۹۵۰ در آمريكا شكل گرفت، اين سبك به نوعى واكنش و مخالفتى صريح عليه سبك هاى پيچيده است.
در اصل به داستانى اطلاق مى شود كه حشو و زوائد غيرضرورى زبان را حذف مى كند. به طورى كه خواننده تفسير خود را از متن ارائه كند. در اين سبك، خالق اثر از متن حذف مى شود يا راوى فاصله معينى از متن مى گيرد و همين در مينى ماليسم هدف است.
ريموند كارور مينى ماليسم را به اوج رساند، او در اين سبك به چنان نثر موجزى دست پيدا مى كند، كه ديگر هرگز تكرار نشد.در اين سبك اغلب داستان ها از راوى اول شخص استفاده مى شود زيرا كه راوى خود شخصيتى است درون داستان و تنها مى تواند برپايه ادراك شخصى اش حالات ديگران را تفسير كند و به همين دليل تنها حدس مى زند كه شخصيت هاى ديگر چه حسى دارند، درنتيجه برداشت خود را به خواننده منتقل مى كند.
ريموند كارور در يكى از بهترين شاهكارهايش «از جايى تلفن مى كنم» از راوى اول شخص يا من راوى استفاده مى كند، هرچند همه داستان هاى مينى ماليستى از من راوى استفاده نمى كنند اما اكثراً چنين هستند.اين راوى به كارور امكان مى دهد كه از داستان كنار بكشد و تأثير خود را به حداقل برساند. آنچه حاصل مى آيد، اهميت ادراك شخصى است.
در داستان «چرا نمى رقصى» زن جوان از رفتار مرد گيج شده است و دنبال دليل مى گردد. همه اش حرف مى زند و سعى مى كند حرف بكشد. اما بعد دست از تلاش مى كشد.خواننده مى بيند كه زن چگونه تلاش مى كند حرف بكشد و حرف بزند و داستان را باز بسرايد و نهايتاً وا مى دهد و رها مى كند. زيرا هيچ تفسيرى براى رفتار مرد پيدا نمى كند، شايد اين رفتار خود كارور باشد كه با زبان ديگرى آن را به تصوير بزرگتر زندگى يعنى بى تفسيرى وصل مى كند. اما به هرحال راه براى تفاسير ديگر هم بسته نيست.
داستان هاى مينى ماليستى و كارور به تبع آن كاملاً غيرقابل تفسير نيست. به نظر مى رسد حتى در داستان هاى كارور هم با همه ادعاى خود او، جاى تفسير هست.
داستان «كليساى جامع»، «وقتى از عشق حرف مى زنيم» و «از جايى تلفن مى كنم» همگى داستان بلند است اما در عين حال مينى ماليستى محسوب مى شود.
داستان خيلى كوتاه الزاماً مينى ماليستى نيست.

اينجا هم مي تونيد چند داستان از كارور بخونيد



ققنوس



خانه
آرشيو

e-mail
پروفایل کاربر
ققنوس

دربارهء من:
پروفایل ققنوس




..........

در ابعاد این عصر خاموش
من از طعم تصنیف
در متن ادراك یك كوچه
تنهاترم
بیا تا برایت بگویم
چه اندازه
تنهایی من بزرك است
بیا تا برایت بگویم
كه تنهایی من
شبیخون حجم تو را
پیش بینی نمی كرد

search by google


کتاب هایی که من می خوانم

:همسايه ها

شور و شر

سياوشون

توكاي مقدس

كتابلاگ

روح تكاني

عاقلانه

سپينود

جامعه شناسي زير زميني

زن نوشت

از جنوب غربی

_/_// شعر \\_\_

شاعرانه ها

غزلكده

غزل پست مدرن

مثل کسی که کیست

غزل بگو

شیطان ترین فرشته

آدمک

نهانجا

خنده های حباب در باران




سايت هاي خبري

بازتاب
فردا نيوز
عصر ايران
پايگاه خري تحليلي فرارو
روزنامه اعتماد
روزنامه روز

سايت هاي ادبي

لوح
دوات
پندار
فروغ
قا بيل
بلوط
کوچه
سخن
كتابان
خوابگرد
ماندگار
آدم و حوا
ماني ها
شرقيان
هارمجیدون
والس ادبی
ليلا صادقي
آي آي کتاب
داستان كوتاه
كتاب در خانه
الواح شيشه اي
رادیو زمانه
دیباچه
كتابهاي رايگان فارسي


سايت هاي هنري

خانه هنرمندان ایران
موسيقي هنري ايران
ماهنامه هنر موسيقي
خبرنامه موسيقي ايران
پارس موزيك
گلهاي رنگارنگ
ايران كليپ

اشخاص
.

وبنوشت
مسعودبهنود
دكتر سروش
محسن كديور
داريوش آشوري
هادي تونسي
حميد عجمي
مخملباف
نزار قباني
حسين پاكدل
ناصر غياثي
عباس معروفی
مصطفی مستور

ديگر

باران
يك كتاب
هفت ها
پرده ناتمام
كافه ناصري
مجله اينترنتي فصل نو
انجمن جامعه شناسي ايران
خرده ریزها

FEED